#vadbrinnerduför

”Jag tänkte att vi skulle prata om vad ni brinner för!”

Jag står framför en jävla massa VD:ar för framgångsrika företag. Deras blickar är fladdrar mellan varandra. Vad menar galningen? Hon den där som kallar sig för Skatan och verkar stolt över det.

”Eh. Ja vi brinner för våra jobb, att budgeten ska gå ihop.” svarar en efter att ha låtit ögonen snurra likt planeterna runt solen. (ja ibland ser jag mig själv som solen – ingen vågar se direkt på den men vill gärna se till att vara omkring den)

”Att ni ser till att budgeten ska gå ihop är ert jobb. Ett jobb kan man göra utan att man brinner för det. Finns det inget annat ni brinner för. Alltså känner passion inför, vill förverkliga, vill göra skillnad med?”

Det kan tyckas vara en idiotisk fråga. Framförallt när det handlar om att stärka ett varumärke. Men jag tänker såhär: Ett varumärke är ingenting utan människorna bakom. Det är dem vi vill se. Dem vi vill lära känna och på så sätt veta vilka som står bakom varumärket innan vi helt och hållet kan lita på att varumärket står för det som sägs.

Jag tar ett exempel. Jag älskar god mat. Det är inte bara så att jag uppskattar god mat. Jag ÄLSKAR god mat. Gärna med ett gott vin till. Och gärna när någon annan serverar mig. Sammanfattningsvis – jag gillar att gå ut och äta på restaurang. Tyvärr händer det inte så ofta, men det är det jag kallar för guldkant i min lilla vardag. Ett restaurangbesök.

I min hemstad finns det flera bra restauranger. Och det poppar upp nya då och då. För ett tag sedan öppnades en restaurang som skulle ha vällagad mat (no shit Sherlock…) men också specialisera sig på bra viner till. Snyggt, tänkte jag.

Men sedan började ryktet sprida sig om att de som stod bakom restaurangen även var aktiva Sverigedemokrater. Jag kollade upp detta och det stämde.

Jag har aldrig gått dit. Kommer aldrig att gå dit. Och säger till alla jag möter att aldrig gå dit.

Varför? Maten kan ju vara god ändå även om det är Sverigedemokrater som står bakom?

Ja. Absolut. Men restaurangen som säger sig stå för en god upplevelse har personer bakom sig som står för allt som jag menar är allt annat än gott. Då väljer jag hellre en annan restaurang där de som står bakom den goda maten även står för det jag tycker är gott i livet i sin helhet.

Och detta gäller även andra saker än rent politiskt. Vi söker oss till goda människor. Till människor som vill göra skillnad. Oavsett om det handlar om integration, den lokala ridklubben, läxhjälp eller att rädda den utrotade mossan i Värmland (om det nu finns någon sådan). Vi gillar engagerade människor. Människor som står för något!

Jag har jobbat med ett företag som har en forskare inom datavetenskap bakom sig. Man kan läsa en massa forskningsrapporter han har gjort och det är säkert intressant för många i branschen. Men när han plötsligt berättar att hans passion är taekwondo så blir även andra, utanför branschen, intresserade. För att personen bakom forskaren blir plötsligt intressant. Och därmed också företaget han representerar.

Därför är det viktigt för ett varumärke, ett företag, att visa vad man står för. Eller vad personerna i företaget brinner för. Det kan handla om att ni har en vaktmästare som är värsta idolen som materialare i den lokala hockenföreingen, eller VD:n som trycker flaggor till Pridefestivalen. Att ni har goda förebilder i ert företag betyder mer än ni kan ana gällande ert varumärkesbyggande.

Så tillbaka till bordet med en skata och resten VD:ar sittandes vid.

”Nja, brinner för. Men jag tycker ju att det är roligt att vara fotbollstränare för sonens lag.”

En av personerna runt bordet tar äntligen ordet. En annan fyller på:

”Jaha, handlar det om sådant så är jag aktiv i en matlagningsklubb! Jag var faktiskt med och startade den!”

Flera runt bordet skiner upp i ett leende och säger att det hade de aldrig hört talas om.

”Jag vet inte om jag brinner för det. Eller jo det gör jag faktiskt. Jag har sedan min mamma gått bort, varje första söndagen i månaden, gått till det äldreboende hon bodde på och läst ur veckans tidningar. De får ju sällan sånt idag när det är sådana neddragningar inom vården.”

Vi läser, hör och ser dagligen om hur vårt samhälle förfaller. Men majoriteten av oss är goda. Människor som gör gott.

Låt oss uppmuntra det. Kanske till och med utnyttja att vi är goda för att stärka varumärket på det företag vi arbetar för. Det skadar ju ingen!

Så vad brinner jag själv för? Jo. Jag brinner för jämställdhet. Jag brinner för att lyfta ungdomar som tror att de aldrig skulle kunna lyfta sig. Och så brinner jag för att ha roligt.

Vad brinner du för?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.