Kunskap och trovärdighet – den nya lilla svarta

Människor suktar efter trovärdig äkta kunskap

Att arbeta i PR-branschen handlar mycket om att hänga med i trender och kontinuerlig omvärldsanalys. Vad går hem idag, men framförallt – vad går hem imorgon?

Att arbeta med imorgon är knivigt. Eller egentligen är det väldigt intressant eftersom det blir som en spännande serie man följer. Är det personen man trodde skulle vara mördaren i första avsnittet den som faktiskt visar sig vara mördaren i sista avsnittet? Fast byt ut mördare mot vad som kommer att trenda… Ja ni förstår.

Skatan arbetar just nu med flera olika projekt som bygger på hur det kommer att se ut i framtiden. Det kniviga i situationen är att få personer att bortse från det som är modernt idag till att fokusera på det som kommer vara modernt imorgon. Särskilt när det handlar om att vi i framtiden kommer att backa i tiden. I alla fall enligt Skatans profetia.

Idag vill vi gärna använda oss av coola filmer, bilder och animationer för att visa vilka vi är och förmedla vad vi står för. Gärna med en antydan till framtiden i form av att ta med något som inte finns idag. Bra så. Vi ska blicka framåt och ta med allt vad VR och övrig teknologi kan erbjuda oss. Vi gillar att se mänskligheten gå framåt när våra kylskåp berättar att vi behöver handla mer mjölk, vi ser med skräckblandad förtjusning hur vi går på husvisning via VR-glasögon 900 kilometer bort och vi tar tacksamt emot läromedel för våra barn som bygger på en digitaliserad lärobok som förklarar matematiken utan att vi hemma vid köksbordet behöver kunna den uppställning i division som gäller just idag.

Allt detta är modernt. Fast i allt modernt så finns alltid ett men. Annars skulle vi inte gå vidare i utvecklingen.

Sedan Donald Trump blev president så har uttrycket ”Fake News” blivit allt större. Trots att det funnits omkring oss sedan många år tillbaka. När alla fick tillgång till att kunna vara en del i den mänskliga utbildningen så har vi haft fake news. Nyhetsspridning som har baserats på tyckande och icke kunnigt underlag. Det har inte varit svårt att bli en ”expert” inom ett område så länge man har ägnat tillräcklig tid och antal statusuppdateringar i ämnet.

Lägg till en snygg film med VR-funktioner i så är du hemma. Modern. Cool. Och helt rätt.

Vid sidan av den moderna digitaliserade kunskapsspridningen baserad endast på tyckande så sprids en analog trend. Det ska virkas, stickas och broderas. Odlas och förvaltas. Vi restaurerar och gör det själva. Framförallt så tar vi reda på HUR vi ska göra det på bäst och mest traditionella vis. Back to the basic så att säga.

 

Skatan är övertygad om att det kommer att gå åt back-to-the-basic-hållet även när det gäller PR i framtiden. Vi kommer tröttna på vem som kan det coolaste bäst. Vi vill bara veta vilka som kan helt enkelt. De som kan grunderna, som kan vad vi behöver, som är pålitliga och som gör saker vi förstår. Eller förklarar för oss.

En kund sa tidigare i veckan: ”Tack för att vi slipper sitta och nicka och le åt att vi ska dansa på ett bord i vår marknadsföring genom något upprepande filmfilter när vi egentligen bara vill sälja det vi kan.”

Människor suktar efter trovärdig äkta kunskap. De vill veta att personerna som sitter framför dem, i telefonen eller läser/ser/hör om i media, vet vad de talar om. De vill få en liten trovärdighetsstämpel på det de tar till sig att det faktiskt stämmer. Att konsumenterna slipper gå igenom alla steg i källkritiksbibeln när det enda de ville var att köpa en påse närproducerade morötter. Ska det vara så jävla svårt?

Nej det är inte så svårt. Det handlar helt enkelt om att använda sig av alla de underbara digitala möjligheter som finns. Men att aldrig glömma bort att kunskap och trovärdighet är grunden till allt.

Och det är lite av Skatans uppdrag i världen. Att se till att budskap förmedlas via kunskap och trovärdighet. Annars betyder det ingenting med än en cool och snygg marknadsföring. Och vad betyder det för dig eller dina kunder när de väl ska använda det de handlat?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.