Blogg

Här kan du läsa tankar kring PR och komma bakom kulisserna hos Skatan PR.

Konkurrens ökar produktiviteten brukar det heta. Och det stämmer nog i stort. Är man ensam på marknaden så kan man slappna av och det finns ingen som kan hota dig som företagare.
Men på Skatan PR tror vi bestämt att det framförallt är samarbete som ökar produktiviteten. När man som företagare vill inkludera andra företag visar det på ett större tänkande än bara det som finns innanför ens egen radie. Och inkluderande tilltalar mer än exkluderande.
Vi kan ta en handelsgata till exempel. Alla gör PR, reklam, insatser på sociala medier och andra sätt som gäller den egna verksamheten. Skyltfönster visar vad som finns innanför dörren och just därinne finns det som butiken erbjuder.
Tänk om vi kunde visa kunden vad som finns på hela gatan. Hur kunden kan ha nytta av att gå på just den gatan eftersom det uppfyller alla behov hen har just den dagen. Då snackar vi produktivitet!
Tänk restauranger som samarbetar med klädbutiker och matbutiker. Leksaksaffärer med blomsterbutiker. Museum med stadstrafiken. Taxirörelse med bygghandeln. Textilbutiker med barer. Ja allt är möjligt!
Det enda vi egentligen behöver tänka för att få denna produktivitet är samarbete. Glöm allt vad ego och slå sig fram som den bästa heter. Visa att du är en del av allt. En gemenskap. Det finns inget som lockar mer än att man är en del av en gemenskap. Slå mynt av det.
Idag är det enklare än någonsin via internet. De flesta har någon sida på någon plattform. Utnyttja det. Tagga dina kollegor eller konkurrenter, dina grannar eller de som du kan se kan bidra till din verksamhet. Då får du fler kunder än om du endast gör ditt eget företagsnamn synbart. Vi lovar dig.
Och är du osäker på HUR du ska göra det. Kontakta en PR-byrå. Då får du hjälp med en långsiktig planering. Tillsammans är vi bäst.
/Elisabeth

När ett företag vill nå ut med ett budskap så gäller det att kunna förmedla en känsla. Förflera stora företag har många redan en känsla för företaget så fort de ser loggan. Ett grundläggande arbete har gjort att vi tänker på en känsla direkt. Ta exempel som Nike, McDonalds, Ikea. Visst har du en känsla för dessa varumärken. Du kan troligtvis se dem framför dig.

Samma sak gäller när vi ser retrologgor som Gulf, Clock eller kommer ni ihåg den
tecknade mannen och kvinnan som Ica hade förr. Vi kommer ihåg, får en känsla och vet direkt vad det handlar om.
Så en bra marknadsförd logotype är viktig. Men idag när konkurrensen hårdnar och det finns så betydligt många fler företag inom samma bransch så blir jobbet betydligt svårare. Dessutom kan ett företag vilja förmedla en speciell känsla för ett specifikt projekt.

Det amerikanska PR-bolaget Hotwire spånade tidigare i år om vad som skulle trenda inom branschens arbetssätt när det gällde just att förmedla en känsla. Virtual Reality, VR, var deras hetaste tips. Att använda sig av tekniken för att på ett snyggt sätt ge fakta och känsla.

Ett företag som lyckats bra med sitt arbete med att förmedla känsla på det sättet är ölproducenten för märket Old Irish. Kolla in här nedan och se hur snyggt de använder sig av vr-tekniken som får personerna att genast förstå känslan med ölen.
Att de dessutom inte behöver lägga pengar på betald reklamplats med filmen gör det inte sämre. Många vill se filmen och vill dela den. Och det är just skillnaden mellan reklam och PR. Inom PR arbetar vi med att förmedla en känsla som folk vill ta del av och sprida. Reklam använder man när man betalar för att sprida budskapet och det hamnar i människors flöde oavsett om de vill eller inte.

Att förmedla en känsla går såklart att göra utan att använda sig av VR. Men visst är det ett häftigt sätt.